بالا را نگاه کن آسمان همین جاست..!
یک شنبه 29 خرداد 1390برچسب:, :: 20:12 ::  نويسنده : Kourosh Donyavi       

 

آندرومداand  شاهزاده٬زن در زنجیر
رسیدن به نصف النهار : 19 آبان         مساحت: 722 درجه
شاهزاده آندرومدا دختر قیفاووس و ذات الکرسی٬با زنجیر به صخره ای بسته شده و او را به حال خود رها نموده اند تا نهنگ دریایی او را ببلعد. او به وسیله ی برساووش قاتل جادوگر عفریته ی یونانی رهایی می یابد.
ستاره ها:
آلفای آندرومدا به نام راس المسلسله یا سره الفرس است و یک گوشه از 4 گوشه ی بزرگ اسب بالدار را تشکیل می دهد (3 ستاره ی درخشان دیگر بقیه رئوس را می سازند). نوع طیف B9 IV ٬قدر 1/2 و فاصله اش 100 سال نوری است.
اجرام عمقی آسمان:
کهکشان معروف آندرومداNGC244 – M31به فاصله ی 5/2 میلیون سال نوری به عنوان دورترین جرم آسمانی که با چشم غیر مسلح دیده می شود٬محسوب می شود. این یک کهکشان مارپیچ است و از اعضای بزرگ   گروه محلی   یعنی خوشه ی کوچکی که کهکشان راه شیری هم به آن تعلق دارد منظور می شود.در شب هایی که هوا تمیز و آسمان بدون آلودگی باشد این کهکشان مانند یک لکه ی مات و کم فروغ با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. دو کهکشان همجوار آن یعنی M32 که یک کهکشان کوتوله از قدر 9 در جنب M31 است و همچنین M110 به عنوان یک کهکشان کوتوله بیضوی مسطح٬ کمی دورتر قرار گرفته است. برای دیدن آنها نیازی به تلسکوپ نداریم. NGC752 یک خوشه باز ستاره ای است که با دوربین دو چشمی قابل مشاهده است.


صفحه قبل 1 صفحه بعد

 
درباره وبلاگ

زشک٬باغ پدری من سلام به همه ی کسانی که می خوانند و می فهمند.
آخرین مطالب
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





Alternative content